Haal jouw gratis exemplaar in Stadsschouwburg Antwerpen, Capitole Gent of Trixxo Theater Hasselt.

Haal jouw gratis exemplaar in Stadsschouwburg Antwerpen, Capitole Gent of Trixxo Theater Hasselt.

Musicalversie The Sound of Music eindelijk in première

Ze hebben er heel lang op moeten wachten en stonden al twee keer volledig klaar om eraan te beginnen, maar op zondag 3 april was de tijd eindelijk daar. Regisseur Stany Crets en zijn door knaldrang geteisterde cast waren helemaal klaar om hert te gaan tijdens de première van hun nieuwe Vlaamse musicalversie van de klassieker ’The Sound of Music’.

We zouden je uitgebreid kunnen vertellen over wat een fabelachtige prestatie Ianthe Tavernier neerzet als Maria, de ijzersterke Kapitein Von Trapp die Koen Van Impe is, hoe Geena Lisa schittert tijdens haar musicaldebuut als Barones Schräder, Peter Thyssen op zijn geheel onnavolgbare wijze op de lachspieren werkt als Oom Max, de verbluffende uithalen van An Lauwereins als Moeder-overste en hoe innemend de Von Trapp-kinderen zijn….maar kom dat vooral zelf ontdekken!

Veel belangrijker misschien in deze tijden is het onderliggende verhaal van ‘The Sound of Music’. Een verhaal dat soms vergeten wordt, maar momenteel veel actueler is dan we allemaal zouden willen. Daarom vind je hieronder het voorwoord van regisseur Stany Crets.

‘The Sound of Music’ speelt nog tot 18 april in Stadsschouwburg Antwerpen. Op 22, 23 en 24 april bezoekt de musical Trixxo Theater Hasselt.

Wanneer de realiteit regisseert.

Hindernissen en oponthoud kleurden de repetities van ‘The Sound of Music’, maar eindelijk kunnen we in première gaan met een show die actueler blijkt dan we zelf oorspronkelijk wilden.

‘The Sound of Music’ is een musical waar vele herinneringen aan kleven, vele sentimenten, maar ook vele vooroordelen. Té zeemzoet, té cliché. Die vooroordelen wilden we met deze versie de kop indrukken door op zoek te gaan naar het verhaal achter de ‘suiker’, aandacht te geven aan de vaak wrange dialogen naast de hitsongs, door te trachten de waarheid in de vertelling aan de oppervlakte te brengen en door de visuele vorm naadloos te laten aansluiten bij de inhoud. En toen kwam de realiteit plots aan de deur kloppen in de vorm van het barre conflict in Oekraïne. Plots werd alles waar deze voorstelling om draait realiteit.

De anschluss van Oostenrijk bij Duitsland zagen we als het ware live op onze schermen gebeuren in nieuwe vorm. De standvastigheid van Kapitein Von Trapp tegenover zijn vriend Max, zijn verloofde Elza en het oprukkende Duitsland herkenden we in vele Oekraïners. De uiteindelijke vlucht van de familie Von Trapp zagen we zelfs tastbaar binnen onze eigen landsgrenzen. De actuele gruwel van de oorlog maakte plots deel uit van de regie en van het behandelen van de personages. Dialogen of liedjes waren plots niet meer zo vrijblijvend als we dachten dat ze misschien waren en het stuk veranderde voor onze ogen in een schets over het onzekere leven op een scharniermoment in de geschiedenis.

Geen paniek echter…
Natuurlijk is ‘The Sound of Music’ fun.
Natuurlijk zijn de liedjes heerlijk.
Maar ook, en dat mogen we niet vergeten,
is het een commentaar op een wereld in onvoorspelbare transitie.”

– Stany Crets –

Meer artikels